Прес-центр

Нове ПСО в Енергоатомі оцінюють як подальшу дискримінацію Компанії та збільшення зловживань на ринку електроенергії

Розмір шрифту

Скинути
05.05.2021

28 квітня 2021 року, ще до призначення нового міністра енергетики України та повністю проігнорувавши позицію ДП «НАЕК «Енергоатом», уряд за поданням Міненерго ухвалив постанову № 439, якою внесено зміни до Положення про покладення спеціальних обов’язків на учасників ринку електричної енергії для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку електричної енергії.

Зазначена постанова набула чинності з дня опублікування – 29 квітня, у передостанній робочий день напередодні тривалих травневих вихідних.

Внесені й уже узаконені зміни містять норми, які не тільки не покращують, а й навпаки – ще більше дискримінують і обмежують роботу Енергоатома, відкриваючи шлях корупції, зловживанням та черговим схемам.

Так, рішенням уряду встановлюється, що розрахунки перед Енергоатомом за спожиту побутовими споживачами електроенергію здійснюватимуться за остаточним принципом – після сплати всіх тарифів: на передачу, розподіл і постачання. Якщо ж у підсумку ділення залишку грошових коштів на обсяг споживання населенням електроенергії окремі постачальники матимуть результат, менший, ніж 10 грн за 1 МВт-год, то ДП «НАЕК «Енергоатом» повинно компенсувати таким постачальникам грошові витрати.

Наразі лише у шести з 24 постачальників універсальних послуг (ПУП), з якими НАЕК повинна укласти договори, за результатами продажу електричної енергії населенню формується позитивний залишок грошових коштів для придбання продукції у Компанії. Решта ж постачальників мають від’ємне сальдо, тож потребуватимуть грошової компенсації з боку Енергоатома.

Отже, Енергоатом не лише майже безкоштовно постачатиме електроенергію населенню, а ще й власним коштом субсидіюватиме інших учасників ринку, які в процесі постачання електричної енергії побутовим споживачам матимуть від’ємний фінансовий результат і дефіцит коштів.

Внаслідок таких «новацій» НАЕК додатково витрачатиме (втрачатиме!) щонайменше 3 млрд грн на рік.

Подальші перспективи теж не оптимістичні, адже зрештою не уникнути численних судових спорів суб‘єктів ринку, які здебільшого є приватними компаніями, з Енергоатомом, що може призвести до арешту рахунків, блокування майна, рейдерства й інших непередбачуваних наслідків для державної компанії.

Крім того, до 15 травня НАЕК має укласти й налагодити адміністрування договорів з усіма 24-ма ПУПами в Об’єднаній енергосистемі України. Раніше цю функцію виконувало держпідприємство «Гарантований покупець».

Енергоатом має обмаль часу на запуск і апробацію нової моделі та не має відповідних білінгових систем, тож її запуск є ризиком для всіх. Поспіх прийняття таких важливих для всієї країни рішень неабияк дивує. Особливо з огляду на те, що йдеться про забезпечення якісного та безперебійного постачання електричної енергії всьому населенню держави.

Враховуючи вищевикладене, ДП «НАЕК «Енергоатом» пропонує:

  1. скасувати постанову Кабінету Міністрів України № 439, а дію попередньої моделі ПСО продовжити до 30 червня 2021 року;
  2. докладно проаналізувати, хто, в який спосіб і на чию користь свідомо підготував таке урядове рішення, яке наносить шкоду державним енергогенеруючим компаніям. Відповідні звернення скеровано до Міненерго та Кабміну.